Rajhrad, ráj všech knihomolů

16. srpna 2018 v 21:07 |  Kam cestuju
Dnes mi nebylo úplně nejlíp, ráno mě trochu pobolívala hlava a cítila jsem se unavená, proto jsem se na poslední chvíli rozhodla změnit plány. Měla jsem jet do Mikulova, kde je to taky určitě krásné, já jsem ale neskutečně ráda, že jsem své plány změnila!
Hledala jsem si něco blízko Brna, abych tam nejela příliš dlouho a mohla si udělat jen odpoledni výlet. Zrak mi padlo na Rajhrad, říkala jsem si, že by tam mohli mít nějaký hrad, ten název k tomu přece vybízí. Hrad tam nemají, zato tam mají Památník písemnictví na Moravě.
Slovo památník ve mně tedy evokuje nějakou sochu nebo tak, tady to naštěstí bylo muzeum. A já měla o výletu jasno, kam jinam by se měla budoucí studentka českého jazyka podívat?
Muzeum je v benediktinském klášteře, takže už ty prostory byly úchvatné. Zaplatila jsem si vstupné, ale vlastně jsem si zaplatila prohlídku, což jsem prvně nevěděla. Paní průvodkyně mě vzala do knihovny.
Bylo to vtipné, protože jsem šla s paní průvodkyní sama. Má to svoje výhody a nevýhody. Výhodou je, že je všechno podle vás, paní mluví přímo k vám, takže se výklad zdá srozumitelnější (ona navíc mluvila moc hezky). Nevýhodou je, že pokud pokládá nějaké otázky, jste to vy, kdo na ně musí odpovědět (a když na odpověď nemůžete přijít, cítíte se jako blbec). Taky jsem měla nutkání pořád přikyvovat, aby viděla, že ji poslouchám, jenže ona to brala tak, že už znám to, o čem mluví. Haha, takhle vzdělaná fakt nejsem.
Knihovna byla úžasná, hlavní místnost, kterou jsme navštívily, čítala přes 18 000 knih. Kromě toho tam byl obrovský ručně dělaný globus a krásná freska na stropě. A kromě knížek (byly tam i dvě kopie, kterými jsem mohla listovat) mě nejvíce zaujalo skryté schodiště. No vážně tam měli tajnou chodbu!
Potom mi ukázala jednotlivé místnosti v muzeu s tím, že se do nich mám potom vrátit a prohlédnout si je podrobněji. Ukázala mi také dvě aktuální výstavy.
Jedna se jmenovala Proudy a je o německé literatuře v Brně. Vzhledem k tomu, že jsem se německy nikdy neučila, mě toto téma příliš nezaujalo.
Zato z druhé výstavy jsem se málem rozbrečela štěstím. Vážně. Byla o dětských časopisech.
Já se zrovna nedávno začala zajímat o starší vydání Mateřídoušky, protože mě zaujalo, že ji založil už v roce 1945 František Hrubín a že ten nápis Mateřídouška kreslil Josef Lada. Před týdnem jsem si také pár (dobře, 14) starších čísel Mateřídoušky objednala.
Tady jsem se mohla dozvědět něco i o dalších časopisech, prohlédnout si jejich starší vydání. Potěšilo mě, že tam věnovali panel i skautským časopisům.
A potom jsem přes hodinu strávila čtením starých Čtyřlístků. Mateřídoušku jsem tam bohužel číst nemohla (jen novější díly z roku 2016), ale Čtyřlístek jsem jako malá taky zbožňovala. Vrátila jsem se zpátky do těch dětských let a bylo to tak skvělé, že na prozkoumání stálé expozice mi nezbyl téměř žádný čas.
Do muzea se proto budu muset zase vrátit. Od Brna je to naštěstí ani ne půl hodiny vlakem, takže návrat plánuju, až přijdou zase s novými výstavami. Ta o dětských časopisech tam bude do 14. 10.
Tohle místo musím doporučit každému, ovšem hlavně knihomolům. Je to něco, co prostě musíte vidět. Pro mě to byl zatím nejkrásnější zážitek tohohle léta a myslím, že už ho jen tak něco netrumfne.

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.